Curt Creixent aporta per la sostenibilitat, l’accesibilitat i la diversitat
El tema central d’enguany gira entorn de la importància de desenvolupar pràctiques sostenibles, accessibles i diverses en festivals i curtmetratges.
Com a novetat, aquesta edició inclou dues sessions de pitching, una per a projectes de guió de curtmetratges i una altra per a projectes en postproducció.
Ismael Juárez – 16 juny 2022
El pròxim 27 de juny comença la huitena edició de Curt Creixent, les jornades de trobades del curtmetratge en la Comunitat Valenciana que s’estendrà fins al 29 de juny en el marc del festival Cinema Jove. Curt creixent ha organitzat una programació on continua l’evolució dels últims anys per a erigir-se com un espai destacat del curtmetratge espanyol on professionals i estudiants de l’audiovisual es reuneixen i relacionen a través de xarrades, tallers, sessions de debat, masterclass, panells informatius, trobades one to one i pitch de projectes.
En cada edició de Curt Creixent existeix hi ha un tema destacat sobre el que se sustenten diverses trobades, i enguany la temàtica triada girarà entorn de la importància de desenvolupar pràctiques sostenibles, accessibles i diverses per a la realització de festivals i curtmetratges. “Tant en les normatives europees com en les d’ajudes de l’ICAA, així com en la Comunitat Valenciana, s’introduirà un requisit de sostenibilitat en les pel·lícules., afirma Dora Martí, Responsable de Promoció de l’Audiovisual Valencià. “Per això volem explicar als cineastes que faran curtmetratges i que tenen intenció de demanar una ajuda pública, que sàpien que es trobaran amb aquest requisit, perquè coneguen els seus fonaments, el per què d’ells i donar-los unes pinzellades del com dur-lo a terme a través de persones expertes que puguen resoldre els dubtes” En aquests moments, aquests requisits no són obligatoris per al curtmetratge, però està previst que s’introduïsquen prompte. “Alguna cosa semblança ocorre amb l’accessibilitat i la diversitat. Hem volgut avançar-nos al que està per vindre atenent l’esperit del que les normatives europees i nacionals venen apuntant en aquest sentit.”
D’aquesta manera, en la primera jornada, Ana Méndez, de Mrs. Greenfilm, durà a terme una sessió explicativa sobre la sostenibilitat en l’àmbit audiovisual i la seua aplicació. El mateix dia, Mónica Souto, del Centre Espanyol de Subtitulat i Audiodescripció, proposarà una altra sessió entorn de l’accessibilitat. L’endemà, el dimarts 28, la sessió explicativa correrà càrrec d’Amaia Serrulla, responsable del departament de Pensament i Debat del Festival de Sant Sebastià, encarregat de l’informe d’identificació de gènere del Festival de Sant Sebastià 2021, on parlarà de les bones pràctiques de diversitat en les gestió de festivals.
A continuació, hi haurà una presentació de responsables de programació de curts de festivals internacionals. Un secció clàssica dins del Curt Creixent, on sempre hi ha una taula de festivals convidats. “Com el nostre públic són gent de la indústria del curtmetratge, aquesta taula està programada perquè puguen conéixer com funciona un programador, què li mou en les seues seleccions, ja que cada festival té uns objectius o perfils diferents, així com els requisits que es demanen per a competir”, explica Daura Martí.
Per a l’últim dia s’ha organitzat una masterclass de coproducció, on es parlarà sobre experiències que han sigut un èxit en la coproducció internacional de curtmetratges d’animació. Aquesta sessió, que tindrà lloc durant el matí, serà a càrrec de Chelo Loureiro, d’Abano Producións; Ramón Alós, de Bígaro Films; i Iván Miñambres, de Uniko Studio.
Pitching i One-to-one
Enguany hi ha dos tipus de pitching per a curtmetratges valencians. En la primera jornada es presentaran quatre projectes de guió de curtmetratges davant un jurat integrat per Jonay García, de Digital 104; Susana García Rams, del Màster d’Animació de la UPV; Olímpia Pont, del Festival de Cinema Europeu de Sevilla i del Festival de Cinema de Sarajevo; i Ana Méndez, de Mrs. Greenfilm. En aquesta edició hi ha hagut un increment del més del cent per cent en el nombre de projectes registrats que Dora Martí ha volgut destacar: “Enguany s’han registrat 35 projectes, un número molt superior al de l’any passat quan es van presentar 12.”
L’altra sessió és un pitching per a curtmetratges en fase de postproducció, on també es presenten també quatre curtmetratges d’un total de 15 curts registrats. Per a aquest apartat, el jurat estarà compost per Carla Ayala, de Cinema Jove; Queralt Pons, de Morethan Films; i Emilio Martí, cineasta i arteterapeuta.
D’altra banda, Curt Creixent ha programat dos tipus de trobades one-to-one, un entre festivals, productors i directors i un altre sobre coproducció. En aquestes trobades, el públic assistent, majoritàriament cineastes o pertanyents a diferents àmbits de la indústria del curtmetratge, tindrà la possibilitat de presentar els seus projectes durant quatre minuts davant els responsables dels festivals presents. Per a això, és imprescindible realitzar una inscripcción prèvia.
Presentació de Curts 2022 Vol. 2
Com ja és habitual en les últimes edicions, Curt Creixent serà l’escenari per a la presentació i projecció del catàleg Curts 2022 Vol. 2, la selecció de curts valencians que l’Institut Valencià de Cultura promociona en els circuits dels festivals. Cal recordar que des de fa dos anys l’IVC elabora dos catàlegs cada any, el primer volum del qual es publica al gener, i el segon al juny, i on el nombre màxim de curtmetratges en cadascun d’ells és de sis.
Com a colofó, el festival convidat enguany és Clarmont. Per a això s’han programat cinc curts que van ser premiats en aquesta competició francesa durant els últims anys: El infierno y tal, d’Enrique Buleo, que va rebre un Esment Especial en 2019; Ráfagas de vida salvaje, de Jorge Cantos, Gran Premi del Lab en 2020; Como yo te amo; de Fernando García Ruiz, Millor Comèdia i Premi del Público en 2017; Ser e voltar, de Xacio Baño, premi Canal + i Esment Especial del Jurat en 2015; i Condenados, de Guillermo García Carsí, Millor Comèdia en 2012.
Evolució històrica
Cinema Jove i la Comunitat Valenciana van ser un dels pioners en organitzar en 1993 un mercat internacional del curtmetratge, al qual es va estendre durant quinze edicions i que després va reprendre Curt Creixent.
D’aquesta manera, Curt Creixent naix en 2015 i des de llavors ha crescut i evolucionat introduint diferents novetats alhora que apostant per debats d’actualitat i importància per a de la realitat de la indústria del curtmetratge. En la seua primera edició, Curt creixent va nàixer amb una sola jornada de trobades (Trobades del cinema breu) on es va convocar a programadors, crítics i periodistes per a compartir experiències sobre programació, gestió i comunicació.
A l’any següent, el tema triat va ser l’educació. Encara amb una programació condensada en una sola jornada, el nom d’aquelles trobades va rebre Espais per a l’educació, on es va parlar dels festivals i un altre tipus d’esdeveniments com a espais per a l’educació no formal, i on es va indagar en l’ús del curtmetratge com a recurs educatiu.
En 2017, Curt Creixent va programar les seues trobades entorn dels públics del curtmetratge. En aquesta tercera edició es va debatre sobre el comportament dels públics en relació a l’oferta de cinema i com aqueixos mateixos públics canvien segons l’oferta que coneixen.
La quarta edició, va suposar la introducció d’importants novetats després del seu naixement. Per primera vegada Curt Creixent augmentava el dia de trobades fins a dues. A més, les trobades van començar a realitzar-se dins del marc de Cinema Jove que aquell any celebrava els seus 33 anys. Es van reunir professionals de la indústria del curtmetratge de tota Espanya per a debatre sobre distribució i noves estratègies, a més d’aprofundir en la relació del curt amb les plataformes digitals. La quarta edició va ser també la primera vegada que el catàleg Curts de la Comunitat Valenciana es presentava en aquestes trobades, un catàleg que existeix des de 2008.
En 2019, Curt Creixent va créixer de dos a tres jornades, i en aquesta ocasió, reprenent alguns aspectes de passades edicions, es va debatre sobre el present del curtmetratge en els festivals, les plataformes en línia i les escoles.
A l’any següent va tindre lloc una edició marcada per la COVID-19, ja que les trobades van haver de ser celebrats en format en línia durant dos dies. Aquesta excepcionalitat va ser aprofitada per a indagar en les circumstàncies que s’estaven vivint i les trobades van reflexionar sobre el format en línia en els festivals i mercats internacionals, i de com el streaming i el virtual estaven afectant la indústria del curtmetratge.
En 2021 es torna al format presencial per a reflexionar sobre els canvis que estan tenint lloc, per la qual cosa es va indagar en el present dels curtmetratges en festivals i plataformes en línia, a més d’aprofundir en l’evolució que ha tingut el sector en els últims anys.
La programació completa de l’edició 2022 pot trobar-se ací.